Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har. Som första plag rekommenderar vi en långärmad scoutskjorta samt en halsduk. Senare kan man komplettera med andra plagg. Din ledare vet mer om vad du behöver och hjälper till med inköp.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Scoutdräkt kan du köpa på Scoutshopen, som också säljer andra scout- och friluftsprylar, böcker med mera.

Om du beställer via scoutkåren (kontakta Ingela eller din ledare så slipper du fraktavgift, och får hjälp med vilka märken du bör ha. Du får fler märken när du lär dig saker, varit på läger och annat. Scoutkåren brukar göra en beställning i slutet av september samt i början av april.

OBS När du beställer via scoutkåren får vi dessutom automatiskt en återbäring på 5% av summan du handlar för till vår scoutkår. Men vi kan även få återbäring om du beställer själv via Scoutshopen – välj i så fall Väring Scoutkår som ”Förmånstagande scoutkår”!

I Scoutstugan finns provskjortor i de mindre storlekarna, för de scouter som vill testa storleken – fråga din ledare om du vill prova!
Där kan också finnas begagnade scoutkläder.